times

Multi-Deur

Bedrijfsomschrijving

Multideur, opgericht in 1987, produceert, levert en onderhoudt garagedeuren. In 30 jaar is het bedrijf uitgegroeid van een bedrijf ‘vanuit een garagebox’ naar een MKB onderneming met ca. 40 personeelsleden.

Vandaag de dag richt Multideur zich op 2 markten: service/onderhoud en levering van nieuwe deuren.
Op het gebied van nieuwe deuren levert Multideur aan dealers en aannemers/eindgebruikers. Dealers kopen deuren in bij Multideur en monteren deze zelf bij klanten. Op projecten werkt Multideur rechtstreeks met aannemers voor de levering en installatie van nieuwe deuren in bedrijfsgebouwen. Het klantenbestand is hierin heel divers en de afhankelijkheid van een enkele klant is dan ook erg beperkt.
Op het gebied van Service onderhoudt Multideur alle typen en merken bedrijfsdeuren voor een heel breed klantenbestand (ca. 1.200 diverse meerjarige klanten). Variërend van overheidsinstanties tot logistieke bedrijven en opslagloodsen.

Huidige bedrijfssituatie

Ten tijde van de crisis liep de orderportefeuille van Multideur sterk terug en heeft het bedrijf zich moeten reorganiseren. Bepaalde productieonderdelen zijn uitbesteed om meer flexibiliteit te creëren. Hiermee is het bedrijf stabiel de crisis doorgekomen.

In 2016 heeft de oud-eigenaar het bedrijf verkocht aan Waterland Investments, eigendom van dhr Koetsier, dhr. Zijlstra en dhr Weerman. In de crisisjaren heeft de oud-eigenaar het bedrijf overeind weten te houden, maar zag hijzelf niet meer de mogelijkheden en ideeën om het bedrijf verder te brengen en te ontwikkelen, waar hij wel inzag dat het verder ontwikkelen van het bedrijf essentieel was voor het bestaansrecht van Multideur. De partners van Waterland Investments zien veel potentie in Multideur. Het bedrijf is actief in een erg grote markt en wist met een reactieve verkoop en een matige interne organisatie toch een redelijk resultaat te behalen.

De afgelopen 9 maanden is Multideur, dankzij een nieuwe strategie, erg hard aan het groeien en schrijft het een positieve ebitda (ondanks het verlies over 2017 als geheel). Er is een nieuwe focus op specifieke niches waar hogere marges zijn te behalen. Ook op service liggen de marges hoog, wat ook het belang van de verdere uitbouw van deze activiteit benadrukt. De afgelopen negen maanden is deze koers volop ingezet.
De prognose voor 2018 is 5.2mio. In Q1 2018 is de omzet uitgekomen op ruim 1,2 miljoen. Dit is ca. 31% meer dan Q1 2017 en op de gebudgetteerde doelstelling.

Markt
Multideur focust zich op 4 hoofd doelgroepen:
1. Service
2. Deuren zonder montage (dealerlevering)
3. Deuren met montage (aannemers)
4. Specials (bijzondere deuren met hoge marges)

Op het gebied van Service richt Multideur zich vooral op bedrijven en instanties met meerdere vestigingen binnen Nederland. Voor deze klanten is het interessant om het onderhoud bij één partij onder te brengen en daarmee moet deze partij een landelijke dekking hebben. De omzet van service is in 2017 met 30% toegenomen en de doelstelling 2018 is om deze omzet nog eens met 30% te doen toenemen.

Multideur heeft van oudsher een dealernetwerk dat goed is voor zo’n 33% van de omzet. In 2017 is de omzet van dealers met zo’n 12,5% toegenomen wat vooral een gevolg is van de aantrekkende markt. Aan het einde van het jaar zijn enkele nieuwe dealers aan het klantenbestand toegevoegd waarmee de verwachting is dat de omzet vanuit dealers in 2018 meer zal stijgen (ca. 20%).

Middels sterk accountmanagement en agressieve acquisitie probeert Multideur haar aandeel in deuren montage te versterken. In 2017 is de omzet met montage dan ook verdubbeld ten opzichte van 2015 en in 2017 is een groei gerealiseerd van 34% ten opzichte van 2016.

Een nieuwe focus voor Multideur is het leveren van zogenaamde ‘speciale deuren’. Dit zijn deuren waar een bijzondere bewerking bij nodig is. Bijvoorbeeld door een bekleding met hout of RVS, een aparte maat of een architectonische behoefte. Door haar flexibiliteit en kennis in productie is Multideur zeer goed in staat dit soort deuren te leveren. De volumes hierin zijn laag, maar de marges zijn aanzienlijk beter dan bij standaard deuren. Daarnaast is de concurrentie beperkter en overzichtelijker.
Veel grote concurrenten focussen zich vooral op de verkoop van nieuwe deuren en niet (of beperkt) op service. Ook dit is een beweging die al langere tijd zichtbaar is.

Strategie
Multideur heeft een unieke profilering op het gebied van service. De kwaliteit van service is hoog en qua tarieven kan Multideur zeer goed concurreren met grote nationale spelers. Doordat Multideur ook eigen deuren maakt, leiden deze ook weer tot nieuwe service deuren. Specifieke onderdelen voor service liggen op voorraad en kunnen in de fabriek direct op maar worden gemaakt. Hierin kan en wil Multideur een leidende positie in de markt gaan innemen
Het kennisniveau en de ervaring is binnen Multideur erg hoog. Er werken veel mensen al langere tijd in het team en binnen Multideur is een absolute kracht dat de mensen echt begrijpen hoe een deur moet worden gemaakt.

Strategische keuzes:
1. Dé serviceverlener in Nederland worden op het gebied van bedrijfsdeuren
Marges op nieuwe deuren zijn beperkt, waardoor focus is op hoog volume en specifieke niches waar hogere marges zijn te behalen. Op service liggen de marges hoog, wat ook het belang van de verdere uitbouw van deze activiteit benadrukt. De productie en levering van eigen deuren blijft van belang om ook vanuit deze deuren weer nieuwe service te genereren.

In 2017 was de omzetverhouding van nieuwe deuren vs. service 67% om 33%. Met name in het tweede halfjaar heeft de focus en ontwikkeling van Service geresulteerd in een verhouding van 62% om 38%. In Q1-2018 heeft zich dit doorgezet naar 60%-40%, conform de doelstelling 2018.

2. Uitbouw van volume aan nieuwe deuren
Multideur heeft het verkoopteam flink uitgebreid en benadert pro-actief aannemers om projecten met nieuwe deuren te scoren. Dit werpt zijn vruchten af en heeft vorig jaar geleid tot een omzet toename van 34%.

3. Verbeteren van efficiency en kwaliteit
De belangrijkste stap hierin is de implementatie van een nieuw systeem. Momenteel worden veel registraties bij Multideur handmatig gedaan en worden gegevens dubbel of soms zelfs drie keer ingevoerd. Hierin is een directe besparing te realiseren van >100.000,- op jaarbasis met de implementatie van een nieuw en modern systeem. Dit systeem is reeds aangeschaft en enige stappen in de implementatie zijn gezet.
Verder wordt in 2018 een plan opgesteld en uitgevoerd om de transportkosten van materialen en hoogwerkers sterk te reduceren. De verwachting hier is dat er 40-60k € op jaarbasis kan worden bespaard.

Kapitaalbehoefte

Multideur zoekt een lening van € 75k die, samen met 50k inbreng van de aandeelhouders zelf, zal worden aangewend om de groei te financieren.
- Implementatie van nieuwe CRM systeem. Wij hebben reeds een nieuw systeem aangeschaft en willen dit implementeren. We hebben hier reeds afspraken over met de leverancier. De kosten hiervoor liggen op ca. 35k en de harde besparing is 135k € aan personeelskosten na implementatie van het systeem.
- Doorvoeren van een reorganisatie door productieactiviteiten te outsourcen.
- Inzet werkkapitaal. Multideur groeit zeer hard (vorig jaar 33%, Q1 2018 wederom 31%).
- Inventaris

De aandeelhouders brengen zelf (achtergesteld) EUR 50k in.
De lening betreft een annuïteitenlening met 9% rente en een looptijd van 4 jaar.

LET OP! De aandeelhouders kiezen er voor een procent hogere rente te betalen over de lening (9% ipv. 8% op jaarbasis), maar wel de optie te hebben om de lening boetevrij vervroegd af te lossen.

Cijfers

Om meer informatie over cijfers te zien dient u in te loggen.

Team

Het directieteam bestaat uit:
- Maarten Zijlstra (algemeen directeur, dagelijkse leiding)
- Meynald Weerman (directielid, gefocussed op ontwikkeling en sales)
- Bas Koetsier (directielid)

Maarten Zijlstra heeft een achtergrond in management consultancy en heeft >10 jaar voor diverse multinationals gewerkt aan de implementatie van strategische projecten. Deze projecten bestonden uit de ontwikkeling van de algemene strategie voor het bedrijf(onderdeel), de vertaling naar een implementatieplan en de daadwerkelijke implementatie van de strategie, op management- en uitvoerend niveau.
Maarten is samenwonend, heeft een kind en een koopwoning met hypotheek. Hij heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Meynald Weerman is een ras-ondernemer die diverse bedrijven heeft opgezet en uitgebouwd (EUR 50M sales +). Zijn specifieke kwaliteiten liggen op het ontwikkelen en uitvoeren van sales proposities en het snel laten groeien van bedrijven en heeft hierin een proven track record.
Meynald is samenwonend, heeft kinderen en heeft een huurwoning. Hij heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Bas Koetsier is partner van een internationaal consultancybedrijf gefocussed op de implementatie van strategische projecten in combinatie met operational excellence. Bas Koetsier en Maarten Zijlstra hebben hierin ruim 8 jaren samengewerkt.
Bas is getrouwd en heeft twee kinderen. Hij heeft een koopwoning met hypotheek en een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Vragen

Om meer informatie over vragen te zien dient u in te loggen.

€ 75.000,-
Volgeschreven Annuïteitenlening
Rente 9% B+ Rating
Looptijd 48 mnd G-PD 1,41 %


Downloads

Om downloads te zien dient u in te loggen.

Over de aanbieder

Om meer informatie over de aanbieder te zien dient u in te loggen.

Waarom Investormatch?

Voor de investeerder:


investeerder-rendementAantrekkelijk rendement


investeerder-kansrijkFinanciering op maat


investeerder bijkomende kosten3-voudige risico analyse


investeerder-laagdrempeligKosteloos investeren

Voor de ondernemer:


investeerder-rendementFinanciering op maat


investeerder-kansrijkEfficiënt


investeerder bijkomende kostenResultaatgericht


investeerder-laagdrempeligTransparant