times

Publiciteit, ambassadeurs én groeigeld voor Frankendael Brewing

22-02-2019
De Amsterdamse brouwerij Frankendael Brewing wil de wereld van speciaalbier veroveren en is inmiddels hard op weg! Een deel van de groeifinanciering die hiervoor nodig was werd verkregen via crowdfunding.
Speciaalbier heeft de afgelopen jaren sterk aan populariteit gewonnen, maar het zijn vooral brouwsels waarvan alleen de ambacht van het brouwen centraal staat. De Amsterdamse ondernemers Frank van der Linden & Lei Li besloten daar verandering in te brengen. Samen richtten zij Frankendael Brewing op, een Amsterdamse bierbrouwerij die bekend staat om haar ambachtelijke bier, creatieve labels en milieuvriendelijke productiewijze.

Er was groeifinanciering nodig
Naast het eigen vermogen was er nog groeifinanciering nodig om het bier op grotere schaal te gaan produceren, € 25.000 om precies te zijn. Na wat Googlen vulde Frank een financieringsaanvraag in bij Investormatch en in overleg met Peter van Meersbergen werd er gekozen voor crowdfunding: “We hebben het hier over een typisch consumentenproduct met een gunfactor, uitermate geschikt voor crowdfunding dus. Daarbij waren Frank en Lei op zoek naar publiciteit én ambassadeurs en dan is dit de perfecte manier om financiering te verkrijgen.” Om de crowd te belonen voor hun investering werd er ook een incentive verbonden aan de crowdfundingcampagne. Iedere investeerder kreeg namelijk een uniek speciaalbiertje aangeboden. Een groot succes, want binnen vijf dagen zat de crowdfundingpitch vol!

Speciaalbier voor de massa
“Onze bieren zijn gericht op de massa. Daarmee bedoel ik de mensen die speciaalbier willen proberen, maar dan niet zo’n super experimenteel biertje waar je slechts twee slokken van neemt.” Zelf omschrijft Frank het brouwsel als easy to drink met een smaaktwist. “Neem bijvoorbeeld onze tripel. Een tripel bier is vaak heel zwaar, maar die van ons is fris en fruitig en toch zit er 9,5% alcohol in. Net even anders dus.” Die twist zit hem niet alleen in de smaak, maar ook in het pop art design. “We werken samen met twee designers die onze unieke stijl verzorgen. Humor en een beetje edgy, dat is waar we naar streven.”



Groene werkwijze
Het ondernemerschap gaat Frank goed af, maar hij maakt wel bewuste keuzes. “Wij hechten veel waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, omdat we ons steentje willen bijdragen aan het behouden van onze planeet.” Deze groene werkwijze kenmerkt zich onder andere door het selecteren van de juiste samenwerkingspartners. “We kiezen bewust voor partners die onze visie delen. Zo werken wij bijvoorbeeld alleen maar samen met slimme logistieke dienstverleners en brouwerijen die op milieuvriendelijke wijze brouwen.”

Nu en later
Dankzij het groeikapitaal dat verkregen werd via crowdfunding kon het biermerk op de kaart gezet worden. Letterlijk. Inmiddels is het bier namelijk niet alleen in Nederland, maar ook in België, China, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Kroatië verkrijgbaar. Over de toekomst is Frank dan ook positief: “De afgelopen drie jaar is Frankendael Brewing gestaag gegroeid. Nu zijn we klaar om stappen te gaan maken met nieuwe partners, want we willen harder groeien. Over drie jaar moeten we tien keer zo groot zijn. Dat is de ambitie!”

Wilt u ook gaan crowdfunden?
Bent u ook op zoek naar groeifinanciering? Dien dan geheel vrijblijvend een financieringsaanvraag in bij Investormatch. Wij nemen binnen twee werkdagen contact met u op om uw aanvraag te bespreken.

Direct financiering aanvragen

Gerelateerde artikelen