times

FelixRobotics is concurrentie voor dankzij investering

01-11-2018
Wat begon als een bedrijf voor consultancy en fabrieksautomatisering, groeide uit tot een specialist in het ontwerpen, produceren en verkopen van high-end 3D-printers.
Om in te kunnen spelen op de vraag vanuit de markt en om de beoogde groei waar te kunnen maken, werd hulp ingeschakeld van een investeerder. De investering zorgde er uiteindelijk voor dat het bedrijf ook de geplande ontwikkelingen kon uitvoeren en een sterke positie ten opzichte van de concurrentie wist te behouden.

De interesse voor 3D-printers in de industrie is al jaren aan het groeien. Dat is terug te zien in de cijfers, want in het eerste kwartaal van 2018 groeide de omzet in de sector opnieuw met 20%. Men spreekt dan ook wel van ‘de revolutie van de 3D-printers’. Ook voor de producten van FelixRobotics is veel interesse. Op dit moment worden de producten van de 3D-printerproducent in 53 landen over de hele wereld verkocht.

Van hobby naar industrie
FelixRobotics wordt gerund door vader en zoon; Wilgo en Guillaume Feliksdal. Het succes van de 3D-printerproducent zit hem volgens Guillaume in de hoogwaardige kwaliteit en het minimalistische ontwerp. “Dat is waar bedrijven naar op zoek zijn: een apparaat waar snel en efficiënt een prototype mee ontwikkeld kan worden.” Guillaume geeft aan dat het voorheen anders lag, 3D-printers werden namelijk vooral door hobbyisten gekocht. Hij ziet hierin een duidelijke verschuiving: “Steeds meer bedrijven zien de toegevoegde waarde van de 3D-printer en FelixRobotics voorziet bedrijven in deze behoefte.”

“Met de komst van de 3D-printer ontstond het idee dat je álles zelf kunt maken.”

Op zoek naar een investeerder
In 2017 ontstond de behoefte aan financiering. “We zagen dat we op sommige vlakken achterliepen op de concurrent en dat gat wilden we dichten. De volgende generatie printers vereiste een verdere professionalisering voor grootschalige industriële toepassing”, licht Guillaume toe. “Daarom gingen we op zoek naar een investeerder die dat mogelijk zou kunnen maken met expertise op het gebied van marketing en techniek.” Er werd online gezocht naar financieringsplatforms en daar kwam Investormatch naar voren. Contact met het platform werd snel gelegd, omdat het moederbedrijf DB&P al jarenlang succesvol WBSO subsidie voor FelixRobotics aanvraagt. Tijdens een investeerdersmeeting pitchte Guillaume zijn plannen met de hoop een investeerder te vinden die aansluit bij de behoeften van het bedrijf.

“Het was een erg leerzame en leuke ervaring om te mogen pitchen, ook al vonden we pas een investeerder in een later stadium.”

Hoewel er werd gezocht naar een technisch georiënteerde investeerder met marketingexpertise, bleek dit een voorwaarde waar aan lastig kon worden voldaan. In overleg is er een externe partij aangetrokken om de marketingactiviteiten op te starten. “Door de komst van de investeerder is de achterstand ten opzichte van de concurrent afgenomen en kunnen wij ons focussen op een aantal nieuwe producten”, licht Guillaume toe. De investering wordt aangewend voor de ontwikkeling van een drietal nieuwe printers en een intensieve internetcampagne om de introductie te optimaliseren. Over de toekomst is Guillaume duidelijk: “We willen graag de doelstelling van 50% groei op jaarbasis behalen. Een realistisch doel, als je het mij vraagt.”

Gerelateerde artikelen