times

Twee succesvolle crowdfundingcampagnes voor horlogemerk Fromanteel

12-07-2018
Na een succesvolle crowdfundingcampagne in 2016, klopten Martijn van Hassel en Alfredo Silva van horlogemerk Fromanteel in 2018 opnieuw aan bij Investormatch. Met succes, want weer werd het doelbedrag binnen een mum van tijd behaald.
Fromanteel ontwerpt, produceert en verkoopt luxe herenhorloges met het bekende kwaliteitskeurmerk ‘Swiss Made’. Deze horloges kenmerken zich door hun moderne ontwerp, de kleinste details en het hoogste niveau van kwaliteit. De focus voor de verkoop ligt op dit moment op B2B én B2C, maar in 2016 lag dit heel anders. “De verkoop ging destijds vooral via juweliers en warenhuizen zoals de Bijenkorf”, legt Martijn uit. “Om te kunnen groeien, zowel in Nederland als over de grens in België en Duitsland, was er groeikapitaal nodig. Het was onze financieel adviseur Sijmen Visser die ons wees op de voordelen van crowdfunding en het platform Investormatch.”

Verandering van de markt
Toen de markt veranderde, paste Fromanteel de strategie daarop aan. “Wat je ziet is dat het aankoopproces van luxe producten verandert”, vertelt Martijn daarover. “De moderne man koopt steeds vaker in webshops en om aan deze vraag te kunnen voldoen is het voor ons noodzakelijk om online te groeien. Daar komt bij dat social media kanalen zoals Instagram een steeds belangrijkere rol krijgen, want men wil geïnspireerd worden. Zeker als het gaat om luxe producten zoals een horloge.”

De tweede crowdfundingronde
Om de online groei te kunnen bekostigen werd er opnieuw contact gelegd met Investormatch. “Daar hoefden we niet lang over na te denken”, zegt Martijn daarover. “Tijdens de eerste investeringsronde hebben we in de voorfase van het crowdfundingtraject heel positief contact gehad met Peter van Meersbergen en daarna werd er snel geschakeld. Opnieuw crowdfunden bij hetzelfde platform heeft dan ook veel voordelen. Zo hebben we het voortraject nóg sneller doorlopen dan tijdens ronde één en onze data waren al bekend.”

Het nut van een goede incentive
Net als tijdens de eerste investeringsronde ontvingen investeerders bij een investering van € 2.500 of meer een horloge: de Amsterdam Chrono II ter waarde van € 609,00. En dat heeft volgens Martijn zeker bijgedragen aan het succes van de campagne. “Een goede incentive maakt je crowdfundingcampagne zeker aantrekkelijker! Maar het belangrijkste is dat je propositie goed in elkaar steekt. Men moet een duidelijk beeld krijgen van je product of dienst. Voor veel investeerders zijn de cijfers het meest belangrijk, maar ook emotie speelt vaak een belangrijke rol. Wat dat betreft hebben wij een mooi product met een bijzonder verhaal!”

Wilt u ook gaan crowdfunden?
Vul dan vrijblijvend een financieringsaanvraag in en wij nemen binnen twee werkdagen contact met u op om uw aanvraag te bespreken.

Gerelateerde artikelen