times

Sieradenlabel The Boyscouts bouwt samen met investeerder aan sterk merk

30-11-2017
In 2011 is The Boyscouts opgericht door Zelda Beauchampet. Inmiddels heeft het Rotterdamse sierradenlabel 8 medewerkers en meer dan 90 verkooppunten wereldwijd. Het bedrijf groeide zo voorspoedig dat er een kapitaalinjectie nodig was om te kunnen blijven investeren in voorraad, marketing en sales. Investormatch bracht The Boyscouts in contact met een investeerder die niet alleen financieel, maar ook inhoudelijk betrokken is bij het merk.
Sieradenlabel The Boyscouts dankt zijn naam aan de Amerikaanse scouting traditie, maar in het de naam ligt ook een knipoog besloten naar het imponeren van anderen. Ieder half jaar lanceert The Boyscouts een nieuwe collectie. De collecties zijn conceptueel van aard en hebben ieder een eigen verhaal. Zo was To Hunt and To Hold gebaseerd op de jacht en het meest recente Venture op het volgen van onbekende paden en het nemen van risico’s.
De typerende vormgeving is tijdloos van karakter waardoor items elkaar aanvullen. “Heb je zeven jaar geleden een item gekocht? Dan draag je dat nu nog steeds, eventueel met toevoegingen uit latere collecties, of een erfstuk bijvoorbeeld. Wij ontwerpen niet om te vervangen, het doel is om een verzameling te creëren,” legt brand manager Mirte Meeus uit.

Op zoek naar financiering
Omdat The Boyscouts harder groeide dan het bedrijf zelf kon financieren, moest er actie ondernomen worden. In een ondernemingsplan werd de financieringsbehoefte onderbouwd en drie investeringsgebieden gedefinieerd namelijk productie, marketing en sales. The Boyscouts zocht een inhoudelijk betrokken investeerder en benaderde Investormatch.

Pitchen bij Investormatch
Na het volgen van de pitchtraining presenteerden Zelda Beauchampet en Mirte Meeus in juni 2017 hun groeiplannen tijdens de driemaandelijkse investeerdersmeeting van Investormatch. Er waren in totaal zeven ondernemers en The Boyscouts pitchte als laatste. Een voordeel volgens Mirte Meeus: “Doordat wij als laatste aan de beurt waren, konden we aansluitend meteen de diepte in met de aanwezige investeerders tijdens de borrel.” Het leverde meerdere geïnteresseerden op waar vervolgafspraken mee ingepland werden.

De match
Na een aantal gesprekken kwamen The Boyscouts en Mirko Hruska een deelneming overeen. Mirko Hruska zijn interesse werd enerzijds gewekt door de inzet, de energie en het enthousiasme waarmee het merk werd gepresenteerd. Anderzijds door de manier waarop het merk is neergezet: met een helder concept, doelgroep en onderliggende strategie. Ook zijn persoonlijke achtergrond maakte dat de investeerder waar de keus uiteindelijk op viel zich interesseerde voor het merk en het wilde helpen groeien. Tijdens de gesprekken vertelde hij dat zijn vader uit Tsjechië vluchtte naar Nederland ten tijde van de koude oorlog. Hij startte een groothandel gericht op sieraden. Door de business van zijn vader had Mirko Hruska een affiniteit met de branche, maar zijn geloof in het product en de mensen was zijn primaire beweegreden om de samenwerking aan te gaan.

Hoe nu verder?
The Boyscouts wil zich onderscheiden op inventiviteit, in campagnes maar voornamelijk in de producten. Mirte: “Het design staat voor ons altijd op nummer 1. Het heeft iedere dag weer onze prioriteit om de uitstraling naar een hoger plan te tillen. The Boyscouts moet een sterk merk blijven dat verrast en inspireert met designs die een leven lang bij je blijven.”


Gerelateerde artikelen