times

Het succes van TradeYourTrip - dé marktplaats voor vakanties

30-03-2017
Toen Mark van der Wal enkele jaren geleden zijn vakantie wilde annuleren, kon hij geen aanspraak maken op een annuleringsverzekering. Hij viel net buiten de annuleringsvoorwaarden. Gelukkig bracht deze tegenvaller ook iets positiefs met zich mee, want het idee voor TradeYourTrip werd geboren: dé marktplaats voor het kopen en verkopen van vakanties.

De vakantie annuleren kostte Mark veel geld en de kans is groot dat dezelfde reis vervolgens door de reisaanbieder is doorverkocht aan een andere consument. Het is dan ook een grote bron van inkomsten voor touroperators, zeker als je je realiseert dat één op de twintig mensen een vakantie annuleert. Wat veel mensen niet weten is dat de Europese Wet Pakketreizen het mogelijk maakt om je vakantie zelf door te verkopen aan anderen. Met behulp van TradeYourTrip kunnen reizigers nu gemakkelijker een aanzienlijk deel van hun vakantiebudget terugverdienen, door hun eigen reis te verkopen.

Op zoek naar kapitaal
Om het platform verder te kunnen ontwikkelen en de marketing te bekostigen, ontstond er behoefte aan groeikapitaal. Via De Breed & Partners werd er contact gelegd met Investormatch waar de participatiepitch is gepubliceerd. Investeerder Frans Hemmer zag de pitch van TradeYourTrip in de nieuwsbrief van Investormatch voorbijkomen en het wekte direct zijn interesse. Hij deed zijn research, bekeek de cijfers en besloot te investeren in het platform. “De belangrijkste voorwaarde om te investeren in een pitch is dat ik geloof in het concept, en dat ik vertrouwen heb in de ondernemer achter het project”, aldus Frans.

TradeYourTrip in de media
Men vond TradeYourTrip vanaf dag één een sympathiek concept. Dat is volgens Mark goed te verklaren: “Zowel kopers als verkopers zijn tevreden. De verkoper is blij dat hij van zijn vakantie af is zonder veel geld te verliezen. En de koper is blij, omdat hij een heel voordelige reis kan kopen.” Het platform heeft dan ook al veel aandacht gekregen in de media. Zo werd er onder andere bij het RTL nieuws en Radar aandacht aan de vakantiemarktplaats geschonken.

Een blik in de toekomst
Op dit moment is TradeYourTrip actief in Nederland en Duitsland, maar de wens is om na de zomer ook in Groot-Brittannië voet aan de grond te krijgen. Uiteindelijk is het doel om verder te groeien en Europa te veroveren. Maar eerst wil TradeYourTrip de tractie verhogen en versnellen in Nederland en hiervoor is een nieuwe kapitaalbehoefte van € 150.000. Ook Frans heeft veel vertrouwen in de toekomst van TradeYourTrip. “Ik ken een aantal andere investeerders achter het project en als zij er in geloven, dan zit het goed.” Zelf heeft Frans nog geen gebruik gemaakt van het platform, maar zoals hij zelf zegt: “Zodra er een reis tussen zit die mij bevalt, zal ik er zeker gebruik van maken.”


Gerelateerde artikelen