times

Nog geen feilloos huwelijk tussen fintech en banken

06-12-2018
Waar banken fintech bedrijven helpen aan kapitaal en klanten, zorgen fintech bedrijven voor hoe technologie de efficiëntie binnen banken kan verhogen. Een huwelijk waarbij de ene partij de andere aanvult, zo lijkt het. En soms is dat ook zo. Toch gaat de samenwerking niet altijd even vloeiend, terwijl banken en fintech bedrijven elkaar hard nodig hebben.
De ergernis komt voornamelijk van de banken, die vinden dat fintech bedrijven onrealistische verwachtingen hebben, te snel willen en niet begrijpen waar banken naartoe willen. De Britse banken Barclays, HSBC en Santander publiceerden daarom een handleiding ´bankspeak voor start-ups´, waarin de uitdagingen en moeizame gesprekken tussen de twee partijen zichtbaar worden. Drie punten waarop banken en fintech bedrijven verschillen in mening, worden hieronder uitgelicht:

1. Banken willen te snel
Banken zijn vaak ongeduldig, ze willen sneller bewegen om de technologische vernieuwing bij te kunnen houden. Benoit Legrand, chief innovation officer bij ING legt hierbij connectie met de economische crisis van 2008: “Hoe de banken voor de crisis zaken deden, past niet meer bij deze tijd.” Ook de woorden van Jeremy Balkin, verantwoordelijk voor innovatie bij HSBC Bank sluiten hierop aan: “Technologie leidt er niet alleen toe dat transacties veiliger en sneller afgehandeld worden, maar ook dat er beter voor de klant gezorgd wordt.”

2. Onrealistische verwachtingen
Banken moeten durven, terwijl start-ups hun ambities moeten bijstellen. In de fintechconferentie Money 20/20 in Las Vegas stelde filmmakeer Heather Vescent: “'Grote banken zijn niet zomaar groot. Het vraagt veel moed om je businessmodel op zijn kop te gooien voor een technologie die misschien pas over twintig jaar succesvol wordt, niet iedere start-up realiseert zich dat voldoende.”

3. Moeizame gesprekken
Volgens Legrard is de basis voor een goede samenwerking dat “beide partijen iets te winnen hebben.” Vollaard, verantwoordelijk voor het fintech-investeringsfonds van de Rabobank, zegt over de moeizame samenwerking het volgende: “Fintechs beschikken vaak over een goed geolied verkoopapparaat, maar dat betekent niet automatisch dat ze ook begrijpen waar wij als bank behoefte aan hebben.”

Geen reden tot zorgen
Volgens Henri Arslanian, verantwoordelijk voor de fintech van PwC in Azie, is er nog geen reden tot zorgen en nog genoeg tijd om ‘gezamenlijke taal’ te ontwikkelen om klanten van groeikapitaal te kunnen voorzien. Hij benadrukt dat banken niets te vrezen hebben voor fintech, maar dat ze zich eerder moeten behoeden voor bigtech. “Google, Facebook en Apple zijn een veel grotere bedreiging voor de bank dan start-ups. Zij hebben de bank veel te hard nodig.” aldus Arslanian.

Bron: FD.



Gerelateerde artikelen