times

Rotterdamse start-up ontvangt €1 miljoen groeigeld

09-01-2018
Tiledmedia, een Rotterdamse tech-startup, heeft ruim € 1 miljoen opgehaald om hun virtual reality streamingsoftware op de markt te brengen.
Het bedrijf maakt muziek, sport- en nieuwsevenementen in hoge kwaliteit beschikbaar voor virtual reality brillen. Tiledmedia is een spin-off van het onderzoeksinstituut TNO.

Angel Investors

Een zestal angel investors brachten dit bedrag bijeen wat gebeurde onder aanvoering van Paul Hendriks, voormalig CIO en CTO bij AVG Technologies en Ziggo. Verder verwacht Tiledmedia via een aanvullende investeerder en een onderzoekslening € 2 miljoen beschikbaar te hebben in dit kwartaal voor de doorontwikkeling van hun technologie en de marktentree van het productportfolio. Dankzij hun technologie besparen VR-distributeurs 80% op hun bandbreedte en in hun distributiekosten. Verder kunnen deze partijen de technologie ook gebruiken om de kwaliteit bij een gelijkblijvende bandbreedte met een factor van 5 te vermenigvuldigen.

Tiledmedia

Tiledmedia lanceerde 9 januari 2018 hun streaming producten en diensten genaamd ClearVR. Dit werd gedaan op de grootste elektronicabeurs ter wereld: de CES in Las Vegas. Daar is het bedrijf aanwezig in het Holland Startup Pavilion. Het bedrijf startte in 2017 en werkte voor een jaar bij TNO om de basistechnologie die al ontwikkeld was te vertalen naar de software die nu wereldwijd geëvalueerd wordt door distributeurs en producenten van VR-content.

Betere technologie

CEO van Tiledmedia Frits Klok vertelt dat VR commercieel interessant is wanneer het gestreamd kan worden. Verder is YouTube ook niet interessant als er eerst gewacht moet worden op een download. Om te streamen met een goede kwaliteit is veel bandbreedte nodig, die vaak niet beschikbaar is. Samen met partijen zoals Akamai, Ericsson en Harmonic biedt Tiledmedia een oplossing aan potentiële klanten.

Gerelateerde artikelen