times

De huidige staat en toekomst van crowdfunding

25-05-2016
Crowdfunding is een essentieel middel voor het mobiliseren van resources in een bedrijf. Het is op weg om een belangrijke gevestigde bron van wereldwijde financiering te worden. Hoe de financiële sector beïnvloed zal worden in de toekomst hierdoor, moet men nog zien. Een groep experts bespreekt de huidige staat en toekomst van crowdfunding in een wetenschappelijk artikel van California Management Review volume 58 nummer 2, verschenen in februari 2016. Hieronder de opvallende punten van dit onderzoek.

Misconcepties over crowdfunding
Crowdfunding kent vele misconcepties. Veel ondernemers en investeerders denken dat crowdfunding alleen gebruikt word bij slechte proposities die via geen enkele andere financieringsbron, zoals de bank of een investeringsfonds, financiering kunnen ophalen. Ook is het bij crowdfunding niet makkelijk om het gevraagde bedrag op te halen, hoewel veel mensen denken dat het eenvoudig is. Ten derde denkt men dat crowdfunding zeer fraudegevoelig is. Dit is alles behalve waar en komt onder andere door de volgende twee redenen: 1. Crowdfundplatforms hebben er zelf ook baat bij om goede proposities te plaatsen, aangezien het verdienmodel vaak ook gebaseerd is op succescases. Daarom gaan platforms eerst zelf onderzoek doen en niet alle proposities zomaar plaatsen. 2. ‘Crowd dilligence’. Dit betekent dat omdat de propositie openbaar is, iedereen een boekonderzoek kan doen en zijn oordeel op verschillende forums kwijt kan. Als iemand dan een negatieve opmerking plaatst wordt het moeilijk het streefbedrag te halen.

Kansen van crowdfunding
Echter wordt crowdfunding nu steeds meer als volwaardig gezien en gaan ook business angels en participatiemaatschappijen crowdfunding als deel van hun investeringsportfolio zien. De komende jaren zal er steeds meer informatie beschikbaar zijn en zullen trends over populaire branches, gemiddelde streefbedrag per branche en meest risicovolle proposities in kaart gebracht kunnen worden. Ook zullen platforms de ondernemers steeds meer helpen met tools voor bijvoorbeeld het krediet en hun beveiliging.
Daarom kan crowdfunding op een aantal manieren gezien worden als kans voor huidige investeerders en venture capitalists:
- Ten eerste kan crowdfunding gebruikt worden als test om te zien of het product aanslaat en aan populariteit wint onder de ‘crowd’. Als het financieringsdoel dan behaalt wordt, kan een investeerder er bij een volgende ronde instappen met zekerheid dat er een achterban is.
- Door middel van deze constructie kan ook een hybride financiering gecreëerd worden, waarin crowdfunding en venture capitalists afwisselen of elkaar aanvullen in het verstrekken van durfkapitaal.
- Ook is dit een kans voor investeringsmaatschappijen, omdat deze maatschappijen meestal niet investeren in start-ups. Investeringsmaatschappijen hebben een trackrecord nodig, met historische cijfers, welke start-ups niet hebben. Doordat de start-ups gefinancierd worden door middel van crowdfunding, zorgt dit dat de ondernemingen blijven bestaan en naar een volgende levensfase groeien. Vervolgens kunnen de investeringsmaatschappijen dan instappen en een groei-investering doen.

Omdat crowdfunding nog in zijn kinderschoenen staat, doen platforms er juist alles aan om grote incidenten te voorkomen en zeer voorzichtig te zijn, want 1 grote fout kan ervoor zorgen dat crowdfunding an sich aan geloofwaardigheid verliest. Het moet gezien worden als een alternatieve manier van financiering, waar voor iedere propositie een andere bron optimaal kan zijn. Crowdfunding is een efficiënte en snelle manier van geld ophalen, maar waar planning, voorbereiding en een nauwkeurige uitvoering veel tijd en aandacht vereisen.

Gerelateerde artikelen