times

Pitchen voor investeerders

29-05-2019
Met een pitch verpak je je businessplan in een heldere presentatie. In deze presentatie laat je zien dat je een aantrekkelijke propositie hebt voor een potentiële investeerder. Voor het maken van een goede presentatie zijn er twee factoren van belang: een duidelijke inhoud en een logische opbouw.
De presentatie
Om het je makkelijk te maken, vind je hieronder een overzicht van de onderwerpen die je in je presentatie kunt verwerken om investeerders van hun stoel te blazen. De indeling van je presentatie bepaal je uiteraard zelf; zorg wel voor een logische opbouw en structuur en gebruik niet meer dan 12 slides.

1. Introductie: de bedrijfsnaam, een korte beschrijving van je bedrijf en de naam/functie van de presentator(en).

2. Samenvatting: opsomming van elementen waarvan je wilt dat het publiek ze interesseert, onthoudt en overtuigt, zoals je concurrentievoordeel, de grootte van de markt, de groeipotentie van je bedrijf of de successen van je team.

3. Probleem: een korte beschrijving van het probleem en welke behoefte daardoor ontstaat.

4. Oplossing: een korte beschrijving op welke manier je product of dienst het probleem oplost en dus in die behoefte voorziet.

5. Markt: een overzicht van de grootte van de markt, met groeicijfers uit het verleden en van de toekomst.

6. Klanten: een korte omschrijving van je klanten, hun kenmerken en welke behoefte zij hebben.

7. Verdienmodel: op welke manier gaat je bedrijf geld verdienen?

8. Concurrenten: een korte beschrijving van je concurrenten, hun marktaandeel en een korte uitleg van je concurrentievoordeel.

9. Team: een overzicht van welke mensen welke functies bekleden en wat hun ervaringen en competenties zijn.

10. Financiering: een kort overzicht van je financiële projectie.

11. Kapitaalbehoefte: wat is je kapitaalbehoefte en waar ga je dat geld voor gebruiken?

12. Investeringsvoorstel: welk percentage aandelen kan de investeerder tegemoet zien, wat is het rendement dat er verwacht kan worden en hoe ziet de exit-strategie eruit?

De pitch
Het is goed om te weten hoeveel tijd de investeerder voor je heeft vrijgemaakt. Op basis van die informatie kunt je inschatten hoeveel minuten je presentatie mag duren. Daarbij dien je een goede verdeling te vinden van punten die je presenteert. Je kunt onderstaand schema in gedachten houden, waarbij rekening is gehouden met een presentatie van maximaal 10 minuten.

1. Introductie (00:30)
2. Probleem (behoefte)
3. Oplossing (02:30)
4. Markt
5. Klanten
6. Verdienmodel
7. Concurrenten (06:00)
8. Team
9. Financiën (08:00)
10. Kapitaalbehoefte
11. Investeringsvoorstel (10:00)

Uiteraard is het aantal minuten per onderwerp van je presentatie in bovenstaande tijdlijn geen exacte wetenschap. Het heeft ook met gevoel te maken, het moment aanvoelen wanneer je één punt iets langer uit moet lichten. Oefen je pitch in ieder geval met een stopwatch, zodat je niet in tijdnood komt.

Dit is een gedeelte uit het boek Hoe vind ik een investeerder? Een praktisch handboek voor het zoeken en vinden van een investeerder, aangevuld met praktijkvoorbeelden en vele tips van ondernemers, investeerders en adviseurs. Kijk op www.hoevindikeeninvesteerder.nl

Heb je interesse in het starten van een crowdfunding of participatie pitch? Klik op 'Direct financiering aanvragen' of neem telefonisch contact op via 020 - 303 12 41.

Direct financiering aanvragen


Gerelateerde artikelen