times

5 verdienmodellen

23-08-2013
Hoe verdient een bedrijf nou écht zijn geld? Wat is het geheim van een succesvolle ondernemer en welk verdienmodel ligt daaraan ten grondslag? Het is een van de eerste vragen van een investeerder aan een ondernemer. Niet elke ondernemer heeft hier direct een (goed) antwoord op. Lees hier meer over de soorten verdienmodellen van succesvolle ondernemers en wat er nodig is voor een lucratief verdienmodel.

Het leuke aan verdienmodellen is dat je vaak verrast wordt door de eenvoud. Vaak denk je dat er allerlei ingewikkelde offshore constructies met fiscale voordelen nodig zijn om tot een winstgevend model te komen. Maar dat is niet altijd het geval. Veel verdienmodellen zijn kinderlijk eenvoudig en worden op een creatieve manier toegepast. Een ‘business model’ omvat alweer veel meer onderdelen van een onderneming, een ‘verdienmodel’ laat in zijn eenvoud zien hoe een bedrijf geld verdient.

Verdienmodel 1: Handelsmodel

Om eens te beginnen met het meest eenvoudige verdienmodel: het handelsmodel waarbij een product of dienst direct aan een eindgebruiker wordt verkocht. Dit model zien we bijvoorbeeld op de markt waarbij er direct contact is tussen de verkoper en de koper. Degene die het beste kan onderhandelen heeft het meest lucratieve model.

Verdienmodel 2: Abonnementsmodel

Een ander bekend model is het abonnementsmodel. Dit model is met name populair bij diensten en producten die op regelmatige basis afgenomen kunnen worden zoals tijdschriften en kranten. Maar nu wordt het interessant, want er zijn ook ondernemers die dit model op een creatieve manier hebben toegepast. Zo koop je bijvoorbeeld als klant nietsvermoedend een printer en vervolgens zit je vast aan exclusieve cartridges voor die specifieke printer. De printer is vaak niet zo duur, maar de exclusieve cartridge daarentegenΓǪ

Verdienmodel 3: Advertentiemodel

Een ander model waar je in eerste instantie op het verkeerde been wordt gezet is het advertentiemodel. Als klant koop je wel eens een tijdschrift of bezoek je regelmatig bepaalde websites. De ondernemer verdient niet zozeer geld doordat er veel mensen het tijdschrift kopen of dat er veel mensen op de (gratis) website komen, maar verdienen geld doordat andere leveranciers adverteren in hun tijdschrift of op hun website. Deze inkomsten komen niet direct voort uit de kernactiviteiten van het bedrijf maar uit indirecte activiteiten.

Vaak worden verschillende verdienmodellen ook samen gebruikt, zoals het abonnementsmodel in combinatie met het advertentiemodel. Enerzijds zijn er inkomsten uit abonnementen en anderzijds zijn er inkomsten uit advertenties.

Verdienmodel 4: Veilingmodel

Een ander welbekend model is het veilingmodel waarbij geld verdiend wordt op het moment dat er een transactie plaatsvindt. Aanbod en vraag worden bij elkaar gezet en per keer wordt er een product of dienst aangeboden waarop biedingen gedaan kunnen worden. Het veilingmodel is een interessant model omdat de ondernemer de producten en diensten die worden verkocht niet in eigen beheer heeft maar in consignatie. Oftewel de ondernemer loopt relatief weinig risico als het product niet of tegen een te lage prijs verkocht wordt. Hij ontvangt een percentage van de verkoopprijs en heeft dus niets te maken met inkoop of voorraad. Het is echter wel in zijn voordeel om de producten of diensten tegen een zo hoog mogelijke prijs te verkopen waardoor zijn courtage ook weer hoger wordt.

Een mooi voorbeeld is de Media Markt. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat zij geld verdienen aan de verkoop van producten die zij voor een scherpe/bulk prijs inkopen. Zij verdienen echter voor een groot deel hun geld door de constructie van een derdenrekening voor gelden die toekomen aan derden in dit geval de leveranciers. Bij verkoop van producten komt het deel van de leverancier op een derdenrekening te staan, dat pas na drie tot zes maanden wordt overgemaakt aan de desbetreffende leverancier. De rente die maandelijks wordt gevangen op de derdenrekening komt toe aan de Media Markt. Het gezamenlijke bedrijf Media Markt en Saturn realiseerde in 2011 een internetomzet van 348 miljoen euro. Doordat Media Markt dus geld verdient met de rente die zij ontvangen van de derdengeldrekening kunnen zij hun margeafspraken met leveranciers klein houden en productenprijzen voor klanten laag.

Goed, zo zijn er dus tal van verdienmodellen te bedenken afhankelijk van de speerpunten of strategie van de ondernemer. En dat is juist zo interessant aan verdienmodellen, het is een hele transparante vertaling van de strategie van de ondernemer. En omdat strategieën vaak ingewikkelde, wollige en ontastbare dingen blijven is een verdienmodel zo heerlijk eenvoudig en krachtig.

Je kunt je ook afvragen hoe het kan dat sommige ondernemers diensten en producten kunnen aanbieden voor zulke lage prijzen. ‘Voor niets gaat de zon op’ en dat blijkt ook iedere keer weer, want waar het bedrijf zich mee profileert is wat anders dan waar het bedrijf geld mee verdient. Neem bijvoorbeeld de luchtvaartbranche. De prijzen voor vliegtickets werden steeds lager en lager waardoor je jezelf afvraagt of ze er überhaupt nog aan verdienen. Als ondernemer kun je een lagere prijs bieden doordat je bijvoorbeeld in grote hoeveelheden inkoopt of verkoopt. Vliegtuigmaatschappij Ryan Air komt met een nieuw verdienmodel door beloningsafspraken te maken per afgeleverde passagier en daarnaast te profiteren van de horecaopbrengsten op de luchthavens. Ryan Air verdient niet zozeer zijn geld met het verkopen van zoveel mogelijk vliegtickets maar verdient zijn geld door zoveel mogelijk mensen op luchthavens af te leveren en naar horecagelegenheden te sturen. Dat is een andere manier van denken.

Verdienmodel 5: Freemium

Een heel bekend online verdienmodel is het Freemium model. Het woord ‘freemium’ is een samenvoeging van free en premium. Dit betekent dat de klant in eerste instantie gratis het product of de dienst in ontvangst krijgt en waarbij de klant vervolgens kan kiezen om te betalen op het moment dat er een verbeterde of uitgebreidere versie beschikbaar is. Spotify, de digitale muziekservice, is heel succesvol met dit verdienmodel. Het voordeel van het freemium model is, doordat je iets gratis aanbiedt je een grote groep mensen kunt bereiken en daarmee een interessant klantenbestand kunt opbouwen. Dit klantenbestand is vervolgens weer interessant voor adverteerders. De premium-klanten (betalende klanten) hebben de reclame als het ware afgekocht. Hier zie je een omgekeerde versie van het advertentiemodel.

Al met al levert het beste verdienmodel op een zo efficiënt mogelijke manier zo veel mogelijk geld op. Er zijn echter verschillende knoppen waar je aan moet draaien als ondernemer om dit te realiseren.

Belangrijke vragen voor het onderzoeken van je eigen verdienmodel of die van de concurrent zijn de volgende:
1. Wat is de waarde van je product of dienst en hoe onderscheidend is dat?
2. Wat zijn de belangrijkste inkomstenbronnen en wat is de onderlinge verhouding?
3. Wat zijn de grootste kostenposten en wat is de onderlinge verhouding?

Heeft u interesse in het starten van een crowdfunding of participatie pitch? Klik op 'Direct financiering aanvragen' of neem telefonisch contact op via 020 - 303 12 41.

Direct financiering aanvragen




Gerelateerde artikelen