times

Wat is de ROI van Social Media?

11-07-2014
Een vraag die regelmatig gesteld wordt als een investering moet worden gemaakt: “Maar wat gaan al die inspanningen in de social media eigenlijk opleveren?”. Oftewel, wat is mijn Return On Investment (ROI)?
Een vraag die de bestverkopende online wijnverkoper ooit, Gary Vaynerchuk, beantwoordt in de onderstaande video met: “Maar wat is de ROI van je moeder dan?”

Hij is van mening dat je het simpelweg niet hard kunt maken met cijfers. En daar ben ik het deels met hem eens. Je kunt inderdaad niet bewijzen dat het door social media komt. Maar wel dat het via social media komt. Mijn nieuwste en beste klanten vertellen mij dat zij al jaren mijn blogs lezen, soms ook de nieuwsbrief openen, mijn tweets voorbij zien komen, dan weer eens een LinkedIn status update lezen, mijn naam valt wel eens in een gesprek, ze volgen 1 van mijn webinars, zij zien mij spreken op een congres en dan ‘opeens’ komt er een bericht voorbij in de social media die hen triggerde en werden toen zomaar klant. Via social media dus. Want de kans is veel groter en frequenter dat zij via social media mijn naam en verwijzingen voorbij zien komen dan in een dure billboard reclame of in een spotje op tv.

Zie hier de video: http://youtu.be/xZY5b85KoOU

Helaas is social media niet goedkoop of eenvoudig in te richten. Het kost tijd, vergt de juiste tactieken om een volgersbereik op te bouwen die actief met jou en jouw boodschap en vragen aan de slag willen. Echter doe mij maar 100 trouwe twittervolgers die allemaal een pen uit hun handen laten vallen als ik een vraag stel om mij te helpen, dan 10.000 personen die niets doen voor mij willen doen. Daarom ben ik iedere dag bezig om anderen te helpen door hun boodschap te delen en vragen via mijn netwerk op te lossen.

Meetbaar maken
Maar hoe maak je meetbaar dat jouw inspanningen daadwerkelijk wat opleveren? Vergeet in ieder geval de meeste absolute kengetalen zoals het aantal fans of volgers. Deel liever getallen op elkaar om jouw resultaten te kunnen vergelijken met jouw concurrenten. Afhankelijk van jouw doelstellingen is meer bezoek naar de website een heel aantrekkelijk resultaat. Maar hier geldt wederom voor; leuk al die bezoekers maar worden zij ook klant? Dus heb je een website, dan kun je met Google Analytics doelen instellen om te meten of jouw bezoekers daadwerkelijk informatie of offerte aanvragen indienen, iets kopen/bestellen en waar zij voordat zij dat deden vandaan kwamen. Was dat via Google, rechtstreeks of via dat ene twitterberichtje? Kengetallen die je wilt checken zijn dan:

Aantal bezoekers/paginaweergaven per periode vanuit de social media t.o.v. het totaal aantal bezoekers/paginaweergaven
Aantal conversies per periode vanuit de social media t.o.v. het totaal aantal conversies

De ROI bereken je dus door alle inspanningen qua tijd en geld op te tellen in keiharde euro’s en vervolgens te delen op alle meetbare inkomsten die herleidbaar zijn vanuit de social media. En zo kan het evengoed zijn dat iemand klant wordt door gewoon de telefoon te pakken of een e-mail te sturen naar aanleiding van een bericht in de social media. Er vanuit gaande dat in dezelfde verhouding conversies meetbaar en niet meetbaar zijn, kun je progressie wel uitstekend meten!

Door te analyseren welke content het meeste oplevert, welke social media platformen het meeste bijdragen en waar jouw publiek en doelgroep nu echt op zit te wachten kun je een nog hoger rendement halen.

Je kunt je dan ook richten op:
Hoeveel procent van het social media verkeer komt vanaf welke platformen?
Welke pagina’s werden het vaakst gedeeld op social media via de zogenaamde share buttons en leverde daarna de meeste kliks op?
Welke (type) berichten werden gedeeld op de social media en hebben de meeste en/of best converterende bezoekers opgeleverd op de website?

Like, Comment, Share
Voor social media platformen zoals LinkedIn, Twitter en Facebook maar ook Google Plus en Pinterest zijn er steeds 3 belangrijke kengetallen om in de gaten te houden. Ze hebben allemaal de optie om een bericht leuk te vinden (likes), er op te reageren (comments/mentions/replies) of het te delen (retweets/shares). Staar je niet blind op het absolute aantal maar bereken de volgende factoren (die veel over de kwaliteit van jouw berichten en publiek weergeeft):

Applaus factor = totaal aantal likes gedeeld door het totaal aantal gedeelde berichten in een bepaalde periode
Conversatie factor = totaal aantal reacties/replies/comments/mentions gedeeld door het totaal aantal gedeelde berichten in een bepaalde periode
Amplificatie factor = totaal aantal shares/retweets gedeeld door het totaal aantal gedeelde berichten in een bepaalde periode

Hier bovenop zijn de volgende absolute getallen ook interessant:
Click Through Ratio (CTR) op alle gedeelde linkjes
Bereik gemeten in het directe aantal accounts (volgers/fans) en hun netwerk (impressies/views)

Social media kan je helpen om de vindbaarheid, bereikbaarheid, zichtbaarheid en betrouwbaarheid van jouw organisatie, startup, investering of app te verbeteren. Maar besef ook dat het heel tijdrovend kan zijn om alles maar te meten en bij te houden. Dan beschik je uiteindelijk over heel veel data maar dan verlies je mogelijk wel de focus op je eigen business. Meet periodiek, stel je plan bij, pas tactieken aan op zaken die renderen en stop met het najagen van de droom om precies te willen weten wat het oplevert. Dat vraag je je waarschijnlijk ook niet af als je een printer koopt.

Vincent Smit ΓÇô Promote Your Network BV

Sinds 2008 is Vincent Smit actief als trainer, consultant, auteur en spreker om uiteenlopende organisaties te helpen social media optimaal in te zetten. Tegenwoordig heeft hij een duidelijke focus op het verbeteren van het rendement van startups, Investeringen en lanceringen (van o.a. apps). Door zijn jarenlange ervaring weet hij wat wel en niet werkt in de social media. Zijn insteek kun je typeren als pragmatisch, doelgericht en voorzien van creatieve tactieken. Zijn credo is dan ook ‘Stop met verkopen, word gekocht!’.

Meer info over hem vind je hier:
http://www.vincentsmit.nl
Linkedin: http://nl.linkedin.com/in/vsmit/nl
Tw: @Vincentsmit

Gerelateerde artikelen