times

Zo omzeilt u de valkuilen binnen uw crowdfundcampagne

24-08-2018
Crowdfunding: het is meer dan gratis geld. Het is juist extra hard werken, omdat u degene bent die donateurs of investeerders moet overtuigen van uw product of dienst. Bij een crowdfundcampagne komt er veel op u af. In een relatief korte tijd moet er van alles onderzocht, voorbereid en geregeld worden. En als u nieuw bent in de wereld van crowdfunding, liggen er valkuilen op de loer.
Wilt u een succesvolle crowdfundcampagne leiden? Wees u dan bewust van de valkuilen en risico’s. Er zijn genoeg ondernemers die zich hier niet in verdiepten, met een pijnlijke crowdfundflater als gevolg. Lees hier over vijf valkuilen binnen crowdfundcampagnes en haal er uw voordeel uit.

Een onzorgvuldige voorbereiding
Misschien is dit wel de grootste valkuil van ondernemers. Hoe bereid je je namelijk voor op een crowdfundcampagne, als je er helemaal blanco in gaat? Gewoon ‘maar wat doen’ is in de meeste gevallen geen treffende strategie. Bij een succesvolle campagne weet u als ondernemer precies waar u mee bezig bent en waarom u bepaalde keuzes maakt.

Het begint bij het kiezen van de juiste vorm van crowdfunding. Zoekt u naar een donateur of een investeerder, een lening of een gift? Of is het project geschikt voor het aanbieden van incentives? Bedenk niet alleen wie u wilt benaderen, maar vooral ook hoe u dit wilt doen. Dit legt u vast in een campagne plan. Geen zorgen, het hoeft geen dik boekwerk te zijn: hoe concreter, hoe beter. Maar de feiten op een rij hebben is zowel voor u als ondernemer als voor de investeerder van groot belang. In het plan omschrijft u wat uw project bijdraagt aan de doelgroep en/of de maatschappij en wat de tegenprestatie van de donateur of investeerder is. Ook geeft u achtergrondinformatie over uw onderneming en onderbouwt u de financieringsbehoefte. Een duidelijk overzicht van de cijfers zorgt voor vertrouwen bij investeerders.

Een doelbedrag op basis van een gat in de begroting
Het werd al eerder genoemd: crowdfunding is geen gratis geld. Toch kijken veel ondernemers naar de financiële situatie van hun onderneming bij het vaststellen van het doelbedrag. Hierdoor valt het doelbedrag vaak hoog uit. Is er meer geld nodig dan dat uw doelgroep wil uitgeven? Dan zal uw project niet slagen. Is uw financieringsbehoefte niet goed onderbouwd? Dan zullen ook investeerders hun interesse verliezen. Houd bij uw doelbedrag wel rekening met bijkomende kosten, zoals eventuele platformkosten of kosten voor het advies en begeleiding tijdens het traject.

Geen promotieplan vooraf opstellen
Bij veel geldverstrekkers moet u aan voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen. Bij crowdfunding moet u in sommige gevallen juist zelf actief donateurs of investeerders werven. Het is dan ook essentieel dat u op tijd bedenkt hoe u dit wilt bereiken. Leg het voor uzelf vast in een promotieplan. De beste wijze van promotie, hangt af van uw idee en type crowdfunding. U kunt in ieder geval denken aan de volgende promotiemiddelen:

1. Lokale publiciteit
Acht u de kans klein dat uw project wordt opgepikt door landelijke media? Zoek dan de lokale publiciteit op. Denk bijvoorbeeld aan (de social media van) het regionale dagblad, lokale evenementen of flyers in horecagelegenheden.

2. Social media
Deel uw project op uw eigen sociale media. Vraag niet alleen aan uw netwerk of ze willen doneren, maar ook of ze uw project willen delen. Zo zorgt u ervoor dat uw project een steeds groter bereik en draagvlak krijgt. U kunt ook donateurs werven met een betaalde Facebook advertentie. Maak uw verhaal niet te lang, maar probeer uw netwerk te raken.

3. Website
Voordat investeerders geld steken in uw onderneming, willen ze eerst meer weten over de organisatie. Zorg ervoor dat uw informatiekanalen up-to-date zijn, met name de website. Houd uw websitebezoekers op de hoogte van uw project.

4. Netwerken
Of u nou op zoek bent naar een donateur of investeerder: netwerken is essentieel bij een crowdfundcampagne. Evenementen zijn bij uitstek gelegenheden om te netwerken. Bent u op zoek naar een investeerder? Bezoek dan zoveel mogelijk zakelijke evenementen zoals netwerkborrels, workshops, bankinitiatieven of incubators. Voor het werven van donateurs biedt het bezoeken van lokale evenementen een goede gelegenheid tot netwerken.

5. Promoot een blog of vlog
Bent u sterk met woorden op papier? Of is video meer uw ding? Afhankelijk van uw voorkeur, kunt u een blog of vlog maken over uw crowdfundproject. Maak het persoonlijk en aansprekend: toon uw passie. Vervolgens deelt u deze via uw eigen middelen, maar ook op externe websites. Ga op zoek naar websites die uw doelgroep bezoekt en vraag eventueel of u een gastblog of vlog mag publiceren.

6. Crowdfundpitch
De online pitch is in de meest gevallen het belangrijkste communicatie- en promotiemiddel. Zorg er dan ook voor dat uw pitch goed in elkaar zit en dat er tevens aandacht aan de presentatie is besteed.

Een slechte crowdfundpitch
Voor de meeste investeerders zal dit de eerste kennismaking met uw bedrijf zijn, daarom is het belangrijk dat de pitch aantrekkelijk en overtuigend is. Een slecht of onvolledig verhaal met onprofessionele foto’s of video’s is dan ook een grote valkuil bij ondernemers.

Geen vervolg na een succesvolle campagne

Is uw crowdfundproject geslaagd en hebt u uw doelbedrag behaald? Gefeliciteerd! Fijn, dan kunt u zich nu volledig focussen op de uitvoering van het project…

Het is begrijpelijk dat veel ondernemers denken op deze manier, maar niets is minder waar. Iedere donateur is namelijk een potentiële ambassadeur van uw bedrijf. Als u hier niks mee doet, laat u kansen liggen. Een betrokken ambassadeur levert uw bedrijf op langere termijn veel op. Naast financiering zorgen zij ook voor naamsbekendheid en promotie van uw onderneming. Houd uw donateurs op de hoogte van ontwikkelingen binnen uw bedrijf, betrek ze bij uw organisatie en zorg dat ze trouwe klanten en ambassadeurs blijven. Laat deze kans niet liggen na alle tijd die u er al in geïnvesteerd hebt.

Start ook met crowdfunding!
Na het lezen van dit artikel is het vast duidelijk dat crowdfunding niet vanzelf gaat. Bij Investormatch begrijpen we dat er veel op u afkomt wanneer u begint aan een crowdfundcampagne. Daarom bieden we begeleiding en advies aan ondernemers gedurende het hele traject. Wilt u gaan crowdfunden? Neem contact op met Investormatch, door een consultant worden de mogelijkheden persoonlijk met u besproken.

Direct financiering aanvragen

Gerelateerde artikelen