times

Nieuwe businessmodellen

29-06-2016
Met het verdienmodel kijk je naar waar een bedrijf nu echt geld mee verdiend. Met een businessmodel kijk je naar hoe een bedrijf waarde creëert, levert en behoudt.
Bedrijven moeten blijven innoveren en kritisch naar hun businessmodel blijven kijken om flexibel te kunnen groeien. Een voorbeeld hiervan is de traditionele financiële dienstverlening, waarin banken gaan samenwerken met crowdfundingplatforms. Er ontstaan steeds meer verschillende businessmodellen en het is zeer belangrijk om als bedrijf helder te hebben wat het businessmodel is, zodat het duidelijk is welke waarde wordt geleverd en op welke wijze.

Tegenwoordig zijn veel initiatieven gebaseerd op ‘social sharing’, waarbij op allerlei manieren gedeeld wordt met elkaar. Hieronder zijn 10 populaire businessmodellen opgesomd:

1. Klantgestuurde businessmodellen
Dit is een businessmodel gefocust op de behoefte van de klant. De klant plaatst een advertentie met wat er nodig is en wanneer, waarna bedrijven een offerte kunnen opsturen. Hierdoor kan de klant op eigen criteria de best aangeboden aanbieder kiezen. Voorbeelden hiervan zijn met huishoudelijke klussen of met rijscholen die de toekomstige leerling uitnodigen voor een proefles. Dit businessmodel is vooral via een online platform.

2. Circulaire economie
Met dit businessmodel verkoop je geen spullen, maar verhuur je. Hierdoor betalen de consumenten voor de performance. Dit is een milieubewust model, omdat bedrijven hierdoor minder geld kwijt zijn aan grondstoffen. Voorbeelden hiervan is de verhuur van kleding of tassen. Het kan lastig zijn de klant te overtuigen dat het kwalitatief goed is en geen oud, vies product dat al te vaak gebruikt is.

3. Peer-to-peer
Dit is vaak ook een online platform waar mensen zelf hun eigen producten kunnen aanbieden. Anderen kunnen deze producten dan tegen een klein bedrag lenen. Dit businessmodel wordt vooral gebruikt voor dure producten die men niet vaak nodig heeft. Een voorbeeld hiervan is gereedschap. Vaak is een belangrijk element hierin de locatie. Het is gemakkelijk om even langs de buren te gaan om die ene boor te lenen. Bedrijven met dit businessmodel faciliteren in deze leenconstructie, waardoor er niet veel werk is. Een nadeel is wel dat de marges laag zijn, tenzij het een wereldwijd schaalbaar concept wordt.

4. Niet-core business van bedrijven
Onder dit model wordt het aanbieden van diensten verstaan die andere bedrijven niet kunnen of willen oppakken. Hierdoor vul je de totale waardeketen aan en kan het van grote waarde zijn voor de overige bedrijven, waardoor je snel kunt opschalen. Wel kan dit ook tegenwerken, omdat je als potentiele concurrent gezien wordt.

5. Fractional ownership
Vaak worden dure producten minder snel gekocht, simpelweg omdat de kosten niet door 1 huishouden gedragen kan worden. Door middel van dit businessmodel zorg je ervoor dat mensen deze producten samen aanschaffen, waardoor je een nieuwe doelgroep aanboort en jouw producten toch verkocht worden. Een voorbeeld van dit businessmodel kan worden toegepast op vakantiehuizen.

6. Open prijzen
Een opkomend businessmodel is het werken met open prijzen. Hierdoor laat je de klant beslissen wat men ervoor wil betalen. Hierbij kan je zien wat de klant het waard vindt en weet je zelf aan welke producten een hoge waarde wordt gegeven en welke niet. Het is natuurlijk wel een risico, want er zijn altijd klanten die dit systeem misbruiken en enorm lage prijzen toekennen aan producten.

7. Het crisismodel
Het cirsismodel is een model wat voor dure producten gebruikt wordt. Bedrijven produceren een goedkopere versie van het product om een nieuwe doelgroep te treffen. Deze doelgroep wordt dan bekend met het product, waardoor het gemakkelijker wordt om ze in contact te brengen met het duurdere product. Als zij zien dat het een fijn product is, zullen zij eerder bereid zijn meer te betalen dan dat zij er geen ervaring mee hebben.

8. De mobiele versie
Dit businessmodel wordt steeds populairder in de voedselindustrie. Hierbij gaat het om een mobiele versie van bijvoorbeeld een restaurant, zodat er op verschillende locaties kan worden afgenomen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de foodtrucks, die op allerlei festivals de feestende mensen van de meest culinaire maaltijden voorzien. Een nadeel hiervan is dat er geen vaste plek verkregen kan worden, waardoor er wisselende inkomsten zullen zijn. Dit businessmodel kan echter natuurlijk wel gecombineerd worden met een vaste locatie.

9. Betalen voor de ervaring
Als je een dienst aanbiedt in plaats van een product, is dit een alternatief businessmodel. Bij dit model wordt de dienst aangeboden en betaalt men naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Op deze manier zou er bijvoorbeeld in een cafe niet betaald worden voor het aantal koffie, maar de tijd dat de klant er zit. Dit concept wordt toegepast in Rusland.

10. Cureren
Als laatste businessmodel wordt het curatorabonnement genoemd. Hiermee betalen klanten bijvoorbeeld een vast bedrag per maand voor het krijgen van een aantal verassingsproducten. Een voorbeeld hiervan zijn beautyproducten. Elke maand krijgen klanten een beautyproduct, maar weten niet welke en hebben hier geen invloed op. Zo wordt de klant verrast met bijvoorbeeld dure producten, omdat er schaalvoordelen ontstaan door het bundelen van alle abonnementen.


Gerelateerde artikelen