times

De waarde van een octrooi

25-11-2015
De meningen over de waarde van een octrooi zijn onder ondernemers, investeerders en deskundigen verdeeld. Sommigen beweren dat een octrooi niets uit maakt, omdat het vooral gaat om het snel op de markt brengen van een innovatie. Anderen hechtten juist veel waarde aan een octrooi en vinden het belangrijk dat je in zoveel mogelijk gebieden een octrooi verkrijgt.

Bij een octrooi gaat het met name om de omschrijving van het octrooi en daarmee de bescherming tegen kopiëren van het product. In werkelijkheid hang het van de situatie af en is het de manier waarop je je strategie aanpast. Is er een sterke octrooipositie, dan heb je een sterkere uitgangspositie, heb je meer tijd en heb je een waarde component. Heb je geen octrooi, dan heb je meer druk om de markt snel te betreden, ben je meer gefocust op productverbetering en moet je veelal een andere strategie kiezen.

Een octrooi op zich heeft geen enkele waarde. Pas als je vanuit het octrooi kiest voor een bepaalde strategie en je jouw partners weet te committeren bij deze strategie creëer je waarde.

Heb je een sterk octrooi dan kies je veelal voor product, leiderschap en kwaliteit en zoek je partners die jouw product exclusief met een grote marge kunnen vermarkten. Heb je geen octrooi, dan ga je voor customer intimacy, een nichemarkt en die snel uitrollen en vanuit deze marktpositie verder veroveren.

Concluderend gaat het niet om het product alleen, of alleen het octrooi, maar om het totale businessmodel, het totale verdienmodel. Dat willen uitvinders nog weleens vergeten. Bij sommigen is het octrooi het doel. Bij investeerders is een octrooi slechts een begin.


Gerelateerde artikelen